Mjesec hrvatske knjige (od 15. listopada do 15. studenoga) je tradicionalni nacionalni program koji se već dugi niz godina obilježava u knjižnicama i srodnim ustanovama diljem Hrvatske s ciljem promicanja kulture čitanja i knjige.

Slogan ovogodišnjeg Mjeseca hrvatske knjige bio je Odabrali knjižničari, a poseban se naglasak stavio na isticanje društvene važnosti onih koji čine srce svake knjižnice – knjižničara, pa su mnogi programi na poseban način skrenuli pozornost na knjižničare i njihov rad. Mnoštvo aktivnosti osmišljeno je za učenike i u školskoj knjižnici IV. osnovne škole Varaždin.

Radionica ‘Igramo se pleterima’

Učenici 3. abc razreda sudjelovali su u likovnoj radionici izrade pletera i slova glagoljice u školskoj knjižnici. Predloške pletera smo potražili na starim spomenicima i sakralnim objektima naše bogate kulturne baštine te upoznali slova najstarijeg slavenskog pisma koje je i prvo pismo kojim su Hrvati bilježili svoj materinski jezik – glagoljice. Likovnoj radionici je prethodilo čitanje bogato ilustrirane edukativne slikovnice o prvom hrvatskom kralju, slavnom kralju Tomislavu, povodom obilježavanja 1100. obljetnice uspostave Hrvatskog kraljevstva (925. – 2025.). Ova priča nastojala je prenijeti zanimljivosti iz hrvatske povijesti, ali i približiti učenicima i vrline za koje smatramo da su važne u svakom čovjeku, poput časti, poštenja i privrženosti domu.

Avantura počinje – prvašići prvi put u školskoj knjižnici

Učenici prvih razreda naše škole, tijekom Mjeseca hrvatske knjige, već tradicionalno prvi put posjećuju našu školsku knjižnicu. Tako su i krajem listopada učenici 1. abc razreda sa svojim učiteljicama, Marijom Lacko, Lidijom Drvarić i Snježanom Kolak,  posjetili školsku knjižnicu.

Gostovanje: Srebrenka Peregrin, pripovjedačica

Učenici sedmih i osmih razreda IV. osnovne škole Varaždin imali su čast uživo slušati pripovjedačicu Srebrenku Peregrin iz čije biografije možemo saznati da je njezina supermoć pronalaženje hrvatskih narodnih bajki za svaku prigodu. Hrvatske narodne bajke pripovijedala je i ovom prigodom, a naglasak je bio na horor temama i motivima. Više o tome: Hrvatski narodni horor – Srebrenka Peregrin

Međunarodni dan školskih knjižnica u znaku razmjene straničnika

Međunarodni dan školskih knjižnica obilježava se 28. listopada. Tim povodom, učenici 4. a i b razreda sudjelovali su u kreativnoj radionici – osmišljavali su digitalne straničnike koje će razmijeniti s učenicima iz osnovne škole u Tawauu, Malezija.

Učenici su s puno mašte i truda izrađivali svoje digitalne straničnike, koristeći alat Canva. Ova digitalna razmjena dio je međunarodnog projekta Digital Bookmark  Exchange Project koji već niz godina provodimo u našoj školskoj knjižnici.

Ova međunarodna razmjena straničnika ne samo da je potaknula kreativnost, već će i omogućiti učenicima da upoznaju vršnjake iz daleke Malezije, razmjenjujući s njima svoje radove, ideje i interese. S veseljem čekamo njihove straničnike!

Knjižničari u ulozi strip junaka – radionica izrade stripa

Imaš priliku na jedan dan biti školski knjižničar/ka. Što bi sve radio/la? Kako bi proveo/la dan u knjižnici? Ili još bolje, zamisli da imaš kao knjižničar/ka neke sposobnosti superjunaka. Učenici 4. a i b razreda su imali zanimljiv izazov staviti se u te uloge i situacije i kroz maštu u formi stripa prikazati jedan takav dan ili zgodu. A kako su to osmislili, pogledajte u njihovim radovima.

Radionica izrade lapbooka

Učenici 5. abc i 6. abc razreda sudjelovali su u radionici izrade lapbooka u školskoj knjižnici. Lapbook je interaktivna, višenamjenska knjiga na preklop. Pogodan je za učenike svih uzrasta i različitih predmeta, od povijesti i znanosti do književnosti i umjetnosti. Koristi se za ponavljanje, usustavljivanje ili predstavljanje sadržaja. Cilj je radionice bio samostalno istraživanje učenika, upoznavanje knjižnice i prikazivanje zanimljivosti iz svijeta knjiga.

Traži se priča više (pričaonica)

Učenici 2. abc razreda sudjelovali su u kreativnoj radionici izrade vlastitih priča u kojima su oni bili i autori i ilustratori i pripovjedači. Motivaciju i ideju smo pronašli u priči ‘Točka točkica’ Hervéa  Tulleta koju im je ispričala knjižničarka u pripovjednoj tehnici kamišibaj. Kamišibaj je oblik pripovijedanja koji potječe iz Japana, a sastoji se od  kartica s ilustracijama na maloj drvenoj pozornici koja se zove butaj.

Pustolovina i beskonačna kreativna igra žutim, crvenim i plavim točkama zaintrigirala je i razveselila naše učenike jer je sama priča vrlo interaktivna pa su osmislili vlastite priče pune mašte, interesantnih likova i zgoda i prenijeli ih u mini slikovnice te ih ispričali jedni drugima s velikim zadovoljstvom, razvijajući i vježbajući pri tom i svoje vještine usmenog izražavanja.

Knjiga ili film – odabrala knjižničarka

Za poticanje kritičkog razmišljanja, razvijanje medijske pismenosti i promicanje čitanja među učenicima, pročitali smo priču, pogledali film i usporedili dva medijski različita pristupa nekom djelu. Prva nam je na popisu  slikovnica  ‘Fantastične leteće knjige g. Morissa Lessmorea’ autora Williama Joycea koja nas  je odvela u čaroban svijet knjiga i upoznala s ljudima koji su im posvetili čitav svoj život. Priča je nadahnula istoimeni kratki animirani film Williama Joycea i Brandona Oldenburga koji je 2012. godine ovjenčan prestižnom nagradom Oskar. Ovo književno djelo i njegovu filmsku adaptaciju upoznali su učenici trećih razreda naše škole.

Ovu aktivnost nastavljamo s učenicima i dalje, tijekom nastavne godine, s novim naslovima, i književnim i filmskim.

I na kraju, što bi nam bio Mjesec hrvatske knjige bez izleta u Zagreb i posjeta sajmu knjiga Interliber? Nedovršena priča 🙂

Posjet Interliberu iskoristili smo i za prvo javno čitanje u sklopu projekta Tulum s(l)ova. Tulum s(l)ova je projekt poticanja čitanja naglas iz užitka. On je spoj noćnih čitateljskih susreta u školskim knjižnicama i čitanja na javnim mjestima, ustanovama, udrugama i sl., a namijenjen je učenicima 7. i 8. razreda osnovne škole te 1. i 2. razredima srednje škole jer je to razdoblje života kada prestaju redovitije čitati. Ciljevi projekta su  da se razvijanjem navike čitanja iz užitka olakša učenicima i razvoj vještine informacijskog čitanja koje je preduvjet za uspješan život i adaptaciju za cjeloživotno učenje. Noćni čitateljski susreti odvijaju se uživo i online, a obavezni dio susreta čine ceremonijalno čitanje za sudionike iz vlastite školske knjižnice te druženje s učenicima drugih školskih knjižnica preko komunikacijskih servisa.

Prvo javno čitanje naglas imali smo ispred 5. paviljona Zagrebačkog velesajma, a čitali su učenici 7. a razreda: Ana Jakopec, Gabrijela Cepanec, Roko Petrač, Marija Papec i Helena Cepanec. Odabrali su ulomke iz knjiga ‘Petrin pin’, ‘Zmajevi koji ne lete’ i ‘Dječak, krtica, lisica i konj’.

Kako je bilo na našem tulumu, pročitajte Tulum s(l)ova – noćni čitateljski susret.

Marina Mavrek, školska knjižničarka

Skip to content